Καλησπέρα κυρίες και κύριοι αναγνώστες του dwrean.net. Σήμερα έχουμε κοντά μας τον Έλληνα προγραμματιστή Αθανάσιο Μήλιο, που δραστηριοποιείται στο χώρο του mobile development όπου έχουμε την χαρά να φιλοξενούμε στο site μας τρεις δωρεάν εφαρμογές του, τον «Κεφάλα», το «Μάντεψέ το! Διάσημοι» και το «Μάντεψέ το! Γεωγραφία»
Κ.Ο = Κυριάκος Οικονομίδης
Α.Μ = Αθανάσιος Μήλιος
Κ.Ο: Καλησπέρα Αθανάσιε, χαίρομαι ιδιαίτερα που κάνουμε αυτή την συνέντευξη. Για πες μου, τι σε ώθησε να ασχοληθείς με τον προγραμματισμό;
Α.Μ: Καλησπέρα Κυριάκο και εγώ χαίρομαι που υπάρχουν ιστοσελίδες και άνθρωποι που υποστηρίζουν Ελληνικές προσπάθειες και developers. Ο πρώτος μου Hyundai Super που μου έφεραν σπίτι οι γονείς μου, οι οποίοι και με υποστηρίζουν πάντα, ήταν η αφορμή που με ώθησε στον προγραμματισμό.
Αυτή η μαγεία των ms dos, που όταν είσαι 8 χρονών και έχεις μάθει να παίζεις Μήλα και "Χαρτάκια" στις αλάνες, σου πετάει κάποιος μπροστά σου ένα κουτί με το οποίο μπορείς να αλληλεπιδράσεις. Ασπρόμαυρη οθόνη, 8-bit μουσική και εκείνες οι 5,2 ιντσών δισκέτες με τα 320 kb διαθέσιμο χώρο.
Κ.Ο: Με τι άλλο ασχολείσαι εκτός του προγραμματισμού;
Α.Μ: Η αλήθεια είναι πως ο προγραμματισμός ήρθε πολύ αργότερα από εκείνον τον ασπρόμαυρο Hyundai Super. Πάντα περνούσα ώρες μπροστά από διάφορες οθόνες, πάντα όλο μου το pocket money πήγαινε σε διάφορα gadgets αλλά δεν είχα αποφασίσει να ασχοληθώ μέχρι τα 20 μου χρόνια, όταν παράλληλα με τις σπουδές μου στη διαφήμιση και την άνθηση του Viral Marketing, σκέφτηκα πως θα ήταν μια καλή ευκαιρία να το εξελίξω.
Ουσιαστικά μου έδινε τη δυνατότητα ενώ ήμουν φοιτητής σε κάτι το οποίο επίσης αγαπάω πάρα πολύ, να μπορώ μέσα από το δωμάτιο μου ( ναι στην Ελλάδα συνήθως σε δωμάτια αρχίζουν οι ιδέες και όχι σε γκαράζ - γέλια εδώ-) να δημιουργήσω και να μοιραστώ το αποτέλεσμα με φίλους και τον έξω κόσμο.
Κ.Ο: Βλέπω συχνά πολλούς Έλληνες να ασχολούνται με τον προγραμματισμό σε mobile συσκευές. Είναι το μέλλον; Είναι εύκολο να ασχοληθεί κάποιος;
Α.Μ: Ο προγραμματισμός γενικά δεν είναι κάτι δύσκολο. Πρέπει απλά να παρακολουθείς τις εξελίξεις, και να είσαι διατεθειμένος να επενδύσεις τον χρόνο και την ψυχή σου σε αυτόν. Η τεχνολογία εξελίσσεται με ταχύτατους ρυθμούς και πρέπει να παραμένεις συνέχεια σε εγρήγορση. Οπότε χρειάζεσαι πάθος και μεράκι, όπως και ώρες παρακολούθησης διαφόρων tutorial στο Internet.
Υπάρχουν πολλά websites τα οποία μπορούν να βοηθήσουν επίδοξους Developers να αρχίσουν τη μικρή αυτοκρατορία τους. Τώρα όσον αφορά τους Έλληνες, είναι αλήθεια πως τον τελευταίο καιρό αρκετοί από εμάς στραφήκαμε στον προγραμματισμό σε mobile συσκευές. Η Ελλάδα είναι μια χώρα που έχει πολλούς έμπειρους και άριστους προγραμματιστές.
Αυτό που λείπει είναι η συνεργασία μεταξύ μας και η βοήθεια από τους Κρατικούς Μηχανισμούς, είτε είναι Οικονομική είτε σε Resources. Παρόλα αυτά όμως τελευταία πολλές startup επιχειρήσεις κατάφεραν να δαμάσουν αυτό το κενό και να δημιουργήσουν μέσα στην Οικονομική Κρίση.
Screenshot από τον "Κεφάλα", ένα από τα πετυχημένα παιχνίδια του Αθανάσιου Μήλιου |
Κ.Ο: Στο store της Google υπάρχουν εκατοντάδες χιλιάδες εφαρμογές. Με ποιον τρόπο μπορεί να ξεχωρίσει κάποια δική σου εφαρμογή και να γίνει Viral; Χρειάζεται κάποιον γνωστό να σε προωθήσει ή απλά δουλεύει καλά το Word of mouth;
Α.Μ: Αυτή είναι πολύ μεγάλη συζήτηση. Γενικά πλέον τα app store είτε μιλάμε για Android είτε για iOS, είναι κατακερματισμένα. Υπάρχουν πάρα πολύ μεγάλες εταιρίες που ουσιαστικά ανεβαίνουν στα ranks με CPI μεθόδους (cpi = cost per install). Για παράδειγμα, το πολύ γνωστό Clash Of Clans της supercell, όποιο παιχνίδι και να παίξεις, ακόμα και στα δικά μου μονοπωλεί τον διαφημιστικό χώρο.
Για να ξεχωρίσει μια εφαρμογή, χρειάζεται κατά κύριο λόγο, όχι απαραίτητα όμως - να είναι ενδιαφέρουσα, να γεμίζει κάποιο κενό της αγοράς και να καταφέρει να δημιουργήσει ο Developer σχέσεις με Δημοσιογράφους, και ανθρώπους οι οποίοι θα πιστεύουν σε αυτόν, θα βρίσκουν τη δημιουργία ενδιαφέρουσα και θα την κοινοποιήσουν στα social media. Το ιογενές marketing δουλεύει πάρα πολύ καλά, απλά όπως όλα τα πράγματα χρειάζεται χρόνο και μερικές φορές χρήμα για να πετύχει.
Κ.Ο: Πως βλέπεις τα πράγματα στην Ελλάδα όσο αναφορά το online Shopping; Έχουν εξοικειωθεί οι Έλληνες ή ακόμα φοβούνται;
Α.Μ: Μιλώντας προσωπικά , αγοράζω σχεδόν αποκλειστικά ότι έχει σχέση με την Τεχνολογία από το Ίντερνετ, εδώ και πάρα πολλά χρόνια. Πλέον βλέπω πως γενικά οι Έλληνες έχουν εξοικειωθεί. Μιας και το ανέφερες το σημαντικότερο πρόβλημα που αντιμετωπίζει ένας developer στην Ελληνική Αγορά είναι το γεγονός πως οι Έλληνες δεν αγοράζουν εφαρμογές όπως συμβαίνει στο εξωτερικό.
Οι περισσότεροι δεν έχουν πιστωτικές κάρτες ή δε τις χρησιμοποιούν στα app store. Επίσης, ανέκαθεν είχαμε μια κλίση στο "πειρατικό του Κάπταιν Τζιμ", οπότε καταλαβαίνεις πως ένα paid app είναι πολύ δυσκολότερο να ξεχωρίσει από ένα Δωρεάν. Τελευταία βέβαια έχουν γίνει αρκετές κινήσεις όπως πχ η ενσωμάτωση του paypal στο Google Play Store, και οι χρεωστικές prepaid κάρτες.
Επίσης πλέον σε πολλά σούπερ μάρκετ μπορεί κανείς να προμηθευτεί προπληρωμένες κάρτες της Google ή της Apple ακόμα και στην Ελλάδα. Γενικά νομίζω πως αυτή η γενιά πλέον το online shopping το εμπιστεύεται.
Κ.Ο: Ποιο είναι το επαγγελματικό σου όραμα και στόχος;
Α.Μ: Δεν κάνω μεγαλόπνοα σχέδια στη ζωή μου. Ελπίζω να είμαι καλά στην υγεία μου και να εξελίσσομαι διαρκώς. Ο πρωταρχικός στόχος, να ζω δηλαδή από τα mobile apps και μόνο, έχει σχεδόν επιτευχθεί. Η συνέχεια θα μπορούσε να πει κανείς θα ήταν η επέκταση, η συνεργασία με νέους και ταλαντούχους προγραμματιστές και η έξοδος σε άλλες αγορές. Ήδη έχω αρχίσει προσπάθειες στη Ρωσία, και οι πρώτες εντυπώσεις είναι πάρα πολύ καλές.
Screenshot από το "Μάντεψέ το! Διάσημοι" - ακόμα μια ποιοτική εφαρμογή του Αθανάσιου |
Α.Μ: Δύσκολη ερώτηση. Υπάρχουν πάρα πολλές εφαρμογές οι οποίες είναι άξιες και βοηθούν την καθημερινότητα μας. Για να το πάρουμε όμως πιο ανάλαφρα, νομίζω πως το Flappy Bird είναι ένα πολύ καλό παράδειγμα του πως μπορεί ένας developer από το Βιετνάμ με πολύ μεράκι και μια καλή ιδέα άσχετα από την απλότητα της να γίνει ένα viral φαινόμενο.
Κ.Ο: Υπάρχει μέλλον για τους Έλληνες προγραμματιστές ή θα πρέπει να εστιάσουν στην ξένη αγορά;
Α.Μ: Δυστυχώς είμαστε αρκετά μικρή αγορά εδώ στην Ελλάδα. Θα μπορούσα να πως με σιγουριά πως πρέπει κάθε προγραμματιστής να στοχεύει σε πολλές γλώσσες και χώρες για να πετύχει. Αν εννοείς την εγχώρια κατάσταση με τις Ελληνικές εταιρίες και τις θέσεις εργασίας, τότε πιστεύω πως στο μέλλον η Ελλάδα μπορεί και θα παράγει τεχνογνωσία. Δεν είναι δύσκολο να δημιουργηθεί μια Rovio, μια King, ή μια supercell στη χώρα μας.
Κ.Ο: Πες μου τώρα, ποιες εφαρμογές είναι απαραίτητες για την συσκευή σου;
Α.Μ: Μπορεί να ακουστεί περίεργο αλλά δεν χρησιμοποιώ και πολύ το κινητό μου. Το έχω για τα απολύτως απαραίτητα και για κάποια εύκολα arcade παιχνίδια που μπορείς να παίξεις τα 5λεπτα της μονοτονίας όταν περιμένεις κάποιον, στο μετρό, στο αεροπλάνο στο λεωφορείο. Κάποιες απαραίτητες εφαρμογές που τις έχουν όλοι είναι τα Google Maps, Shazam, Skype, Facebook, Sketch.
Κ.Ο: Διαθέτεις διαδικτυακό χώρο με συγκεντρωμένες τις δουλειές σου; Κάποιο portfolio ας πούμε;
Α.Μ: www.milky.gr ! Υπόσχομαι πως θα το ενημερώσω όταν βρω ελεύθερο χρόνο !
Κ.Ο: Ευχαριστούμε για τις απαντήσεις Θανάση. Να είσαι καλά και να μας προσφέρεις πάντα ποιοτικές εφαρμογές. Και κάτι τελευταίο, θέλω να μου πεις τις εντυπώσεις σου για το Dwrean.net και αν έχεις να μας αφήσεις για το τέλος κάτι που ετοιμάζεις, κάποια έκπληξη, κάτι που δεν το είπες ακόμα κάπου;
Α.Μ: Αυτό τον καιρό ετοιμάζω ακόμα 2 παιχνίδια τα οποία όπως πάντα θα βγουν και στα Ελληνικά. Το πρώτο είναι ήδη στο στάδιο της δημιουργίας και το 2ο είναι αρκετά μεγαλόπνοο και πετουρίζει στον αέρα σαν κολίμπρι.
Το Dwrean.net είναι μια πάρα πολύ αξιόλογη προσπάθεια και το επισκέπτομαι συχνά. Έχω ανακαλύψει μερικές πάρα πολύ καλές εφαρμογές τις οποίες δεν γνώριζα και μου έχουν λύσει τα χέρια. Είμαι ιδιαίτερα χαρούμενος που σε γνώρισα και ελπίζω να τα λέμε πολύ συχνά μέσα από αυτή τη σελίδα. Ευχαριστώ και εύχομαι καλή επιτυχία σε όλους. Και κάτι τελευταίο, Αν το θέλεις πάρα πολύ, το μόνο που μένει είναι να το προσπαθήσεις :)
Επιμέλεια συνέντευξης: Κυριάκος Οικονομίδης